Min bil er ret gammel. Jeg tror faktisk, at man kan kalde den for en veteranbil. Uden at være helt sikker så mener jeg, at definitionen på veteranbil er, at den skal være mindst 25 år gammel. Og det er min bil. Den fylder faktisk 26 om få måneder. Jeg ved godt, at det ikke er den mest miljøvenlige bil. Men jeg betaler dog ekstra skat for det. Det er jo, sådan at vi får beskatning på vores biler, alt efter hvor gammel og hvor stor den er. Og selvom det er en lille bil, så betaler jeg faktisk ret meget i skat.
Holder af min bil
Pyt med det. Jeg holder af min bil. Og jeg passer på den. Den kommer jævnligt hos servicecenteret. Vi har sådan en uskreven aftale om, at den skal ses igennem ca. hver 3. måned. Sidst vi var der, fik den da også skiftet nogle dimser i motoren. Der var sådan nogle dimser af plastik, som trængte til udskiftning. Helt ok.
Mens jeg ventede på det hurtige eftersyn, talte jeg lidt med ham, der leder servicecenteret. Vi har jo opbygget sådan et venskabeligt forhold igennem de sidste 25 år. Vi talte om første gang, jeg kom. Bilen var kun 3 år gammel. Og den skulle have en undervognsbehandling. Det havde været et stort problem for mig, fordi jeg intet vidste, om biler og slet ikke kendte til forholdene her på Fyn.
Et godt sted at få rustbeskyttet?
Jeg havde jo ikke adgang til internettet dengang. Det var simpelthen ikke muligt at søge på Google efter ”Undervognsbehandling Odense”, sådan som det er nu. Så han havde fortalt mig, hvor undervognsbehandlingen kunne udføres. Der var sådan et enkelt sted med Tectyl i Odense: https://fynsundervognscenter.dk/tectyl-rustbeskyttelse/. Jeg havde fået adressen, men kunne naturligvis ikke finde vej. GPS eksisterede jo heller ikke dengang. Og da jeg slet ikke kendte til Odense, var jeg nødt til at spørge rigtigt levende mennesker om vej.
Det var en sjov samtale, vi havde. Vi kunne huske mange helt latterlige situationer, som man bare ikke kommer ud for i dag, fordi vi har den nye teknologi. Vi grinte godt af vores minder. Det var en sjov formiddag.
I dag er det så meget nemmere
I dag er der ingen problemer for mig med undervognsbehandling eller med at finde vej. I dag har vi teknologien med os. GPS finder vej for os. Vi kan dog stadig komme ud i situationer, hvor teknologien vildleder os. Fx så var jeg på vej mod en seværdighed lidt uden for Odense for nogle dage siden. Jeg vidste ikke helt præcist, hvordan jeg kom derhen, men ved hjælp af min GPS blev jeg sendt i den rigtige retning. Dog via nogle meget mudrede markveje, selvom seværdigheden ligger inde midt i byen. Det bevirkede da også, at jeg blev mindet om, at min bil trænger til en ny undervognsbehandling snart. Den skal gerne holde i 4 – 5 år endnu. Men turen ud over markvejene var en oplevelse i sig selv. Og heldigvis: Gammel teknologi fungerer udmærket – også på mudrede veje. Det er min gamle bil altså et bevis på.