Sommetider så er det altså godt, hvis forældre kan lægge de ambitioner, de har på deres børns vegne væk. Det er ødelæggende for mange børn og unges kreativitet, hvis de hele tiden bliver presset af deres forældre til at skulle nå nogle mål, som de ikke har sat for sig selv.
Jeg ved det, fordi jeg ser mange unge mennesker, der får stress. De går ligesom i baglås, og det kan faktisk føre til meget uheldige mønstre i deres liv. Fx så har vi flere elever her på den skole, hvor jeg underviser, som har haft svært ved at nå de mål, som deres forældre har sat for dem. De har derfor reageret ved at gøre oprør. Nogle har været på vej ud i kriminalitet. Andre har pjækket fra folkeskolen. Andre igen er bare blevet helt passive. De har det til fælles, at de ikke har kunnet forstå eller klare presset.
Undervisning i drama
Her på den drama efterskole ( https://naae.dk/linjefag/teater-og-drama/ ), hvor jeg underviser i dansk, ser jeg mange unge mennesker blomstre op. Vi har ikke nogen specifikke krav til karakterer eller fremtidige karrierevalg. Vi har dog nogle regler, som alle skal følge: Man skal deltage i undervisningen, man skal passe sine pligter, man skal tale ordentligt, og man må ikke drikke alkohol eller ryge. Det er sådan set ikke skrappe regler. Og vi har da heller ikke haft problemer med, at elever ikke kan følge dem. Så snart reglerne er blevet klargjort, og vi har forklaret, hvorfor vi har reglerne, er der ikke problemer.
Reglerne
Det her med, at drama efterskolens regler bliver overholdt, er noget, som mange forældre til elever her har svært ved at tro helt på. Måske har det noget at gøre med, at der er en skjult fordom eller en forkert idé om, at drama efterskoler er sådan nogle hippie-steder, hvor alt er tilladt. Om den idé er opstået, fordi der altid bliver talt om skuespillere eller musikere, der har problemer med alkohol eller stofmisbrug, kan jeg ikke sige. Jeg har en fornemmelse. Men jeg ved, at her er vi hverken hippier eller useriøse. Tværtimod: Vi tager vores ansvar meget seriøst: Vi har med unge, følsomme sjæle at gøre. De skal udfordres. De skal trøstes. De skal have frihed. Men vigtigst: De skal have nogle rammer, som de forstår. Og de skal opfordres til at udforske deres egne evner i et spændende univers, hvor de stifter bekendtskab med alt inden for teaterverdenen. De har selv valgt at komme på en drama efterskole.
Udgangspunktet i undervisningen
Og det er vores udgangspunkt i undervisningen her: Vores elever kommer her frivilligt. De har valgt teater og skuespil, fordi de er interesseret i det og måske har nogle talenter. Den motivation skal vi ikke begrænse. Vi skal bidrage til, at de selv udvikler deres talent. I den proces er der så nogle elever, der opdager nye dimensioner i teaterverdenen, som de bliver meget mere interesseret i. Vi tror på, at det er vejen frem. Fordi, når et ungt menneske vil noget, så er der næsten ingen grænser for hvor meget og hvor hurtigt de lærer nye ting.